Siirtymätilanteiden sujuvoittaminen

ePortfolioiden multimodaaliset ominaisuudet II-asteelta korkea-asteelle siirtyvän opiskelijan oppimisen tukena ja osaamisen osoittamisessa

https://poluttamo.fi/2018/11/20/eportfolioiden-multimodaaliset-ominaisuudet-ii-asteelta-korkea-asteelle-siirtyvan-opiskelijan-oppimisen-tukena-ja-osaamisen-osoittamisessa/

Opiskelijan tulevaisuuden opintopolun hahmottaminen Polku tulevaisuuteen -kurssin avulla

Otavan opiston kehittämän Polku tulevaisuuteen -kurssin tarkoituksena on auttaa opiskelijoita löytämään itseään kiinnostavia koulutusaloja ja oppilaitoksia. Tavoitteena on, että kurssin päättyessä jokaisella olisi vähintään 1-2 varteenotettavaa koulua mietittynä.

Kurssi muodostuu viidestä 1,5 tunnin teemoitetusta tapaamisesta. Otavan Opistolla tapaamisten teemat olivat:

Tapaamiset voivat olla joko livenä tai verkossa. Jokaisella tapaamiskerralla käsitellään yhtä omaan osaamiseen ja/tai uraohjaukseen liittyvää aihetta. Tehtävät tehdään itsenäisesti ja ne puretaan yhdessä ryhmän kanssa.

Lue lisää: https://poluttamo.fi/2018/05/31/nettilukiossa-hahmoteltiin-opiskelijan-jatko-opintopolkua-tulevaisuusohjauksen-tyokaluilla/

Kylmä keikka – opiskelijoiden tiedonhankintataitojen sparraus jatko-opintojen tueksi

Tiedonhankintataidoissa on usein toiselta asteelta jatko-opintoihin siirryttäessä vahvistamisen varaa. Educational Escape Room -mallilla kehitetty Kylmä keikka on pelillistetty kokonaisuus tiedonhankintataitojen kehittämiseksi.

Peli kestää 60 min + muutama minuutti valmisteluaikaa. Pelin kaikki materiaalit löytävät verkosta osoitteesta https://blogi.eoppimispalvelut.fi/kylmakeikka/.

Ennen peliä

  • lataa itsellesi pelinohjaajan aineistot
    http://eoppimispalvelut.fi/poluttamo/lokikirja.html?loki=25
  • varaa tila ja koneet
  • ota mukaan ruutupaperia ja kyniä koodien muodostamista varten – toki voitte rakentaa koodit tietokoneen muistioon tai muuhun tekstinkäsittelyohjelmaan.
  • hanki voittajille pieni palkinto (ei välttämätön)
  • varmista, että pelaajilla on aikaa pelille, muuten se jää kesken
  • tarkista, että sinulla on valmiina bonuspelin lisäkortit ja kysymykset, mikäli joku joukkue on todella nopea ja selvittää pelin nopeammassa ajassa. Voit tehdä omia lisäkysymyksiä pakkaan ihan vapaasti.
    Bonuspelin ohjeet: http://eoppimispalvelut.fi/poluttamo/lokikirja.html?loki=20
  • kun tulostat tehtäväkuoret, tarkista, että fontti on riittävän isoa. Pelaajien pitää pystyä lukemaan aineistot hyvin.

Pelin aikana

  • huom. pelin aikana ohjaajan tarkoitus on vain antaa vinkkejä tarvittaessa.
  • Kannusta pelaajia pelin aikana tutustumaan aineistoihin, eikä vaan rakentamaan koodia.
  • peli käynnistyy osoitteesta http://eoppimispalvelut.fi/poluttamo/

Pelin lopussa

  • Kirjaa taululle leaderboard, johon kirjaat joukkueiden verkkopelistä saamat pisteet sekä tarvittaessa bonuspelin pisteet. Huom. Peli ei tallenna pisteitä, kun selain suljetaan, niin pisteet häviävät.
  • Palkitaan voittajat ja suljetaan koneet.
  • Kerää pelivälineet talteen.

Pelitilanteen järjestäminen

Peliä voi pelata yksilöpelinä ilman pelivälineitä tai kolmen hengen ryhmässä, jolloin kukin pelaaja valitsee itselleen roolin korttipakan roolihahmojen avulla. Pelin ohjeet löytyvät lokikirjasta: http://eoppimispalvelut.fi/poluttamo/lokikirja.html?loki=20

Lukuvinkkejä

Mahdollisuuksia turhautujille ja syrjäytyjille

Toisen asteen keskeyttämisille on monia syitä. Joillekin koulu on liian helppoa, toiselle liian vaikeaa, elämäntilanteet muuttuvat, tulee sairastumisia jne. Opettajan oven takana voi yhtäaikaa olla opiskelijoita, jotka kaipaavat lisähaastetta ja niitä, joilla ei vaan tunnu sujuvan.

Mikäli oppilaitoksessa jo hyödynnetään oppimisanalytiikkaa, saattaa sieltä nousta esiin jotain huomionarvoista. Missä todelliset ongelmat ovat? Liian helpoissa vai vaikeissa tehtävissä vai siinä, ettei jostain syystä mitään oikeastaan edes tehdä.

Ohjauskeskustelussa saattaa nousta esiin uusia suunnitelmia, toiveita tai haaveita. Omniassa päätettiin lähteä tukemaan sekä niitä, joille opinnot takkusivat ja tavoitteena on päästä nopeasti työelämään ja niitä, jotka tähtäsivät toisen asteen tutkinnon jälkeen jälkeen AMK-opintoihin.

Omnian amkpolku tukee ja valmistaa opiskelijan siirtymistä AMK-opintoihin. Tavoitteena on vahvistaa erityisesti matemaattisia taitoja, joissa tutkmuksien mukaan eniten on ongelmia ammatilliselta puolelta korkeakouluihin siirtyvillä.

Oheisessa videossa podcastissa Omnian matematiikan lehtori Aleksi Virtanen kertoo AMKpolun rakentamisesta. Videoon on tiivistetty mikä AMKpolku on, podcastissa Aleksi kertoo tarkemmin vinkkejä miten tämän kaltaisia kokonaisuuksia voisi rakentaa, millaisia haasteita he kohtasivat ja mitä niistä opittiin. Opiskelijoiden palautteessa todettiin, että tätä juuri tarvitaan.

Aleksi Virtanen podcast: https://www.spreaker.com/user/seoppi/aleksi-virtanen-poluttamo

Turvaverkko

Omniassa turvaverkkoa lähdettiin rakentamaan niille, joille opinnot tuntuivat liian vaikeilta ja keskeyttäminen näyttäytyi opiskelijalle ainoana ratkaisuna.

Turvaverkon tavoitteena on luoda polku, joka mahdollistaa tutkintotodistuksen ja avaisi mahdollisuuden työhön. Suunnittelun lähtökohtana olikin miettiä yhdessä työelämän edustajien kanssa mitä osaamista esim. autojen varaosamyyjillä pitäisi olla ja miten se suhtautuisi autonasentajien olemassa olevaan tutkintorakenteeseen.

Tulevaisuusohjaus

Tulevaisuusohjausta varten on kehitetty runsaasti erilaisia sivustoja ja applikaatioita. Myös Poluttamo-hankkeen aikana julkaistiin iso liuta uusia, joita testasimme ja hyväksi havaitsimme. Alla näistä muutama vinkiksi.

  • Sampo-ohjaussivusto
    https://osata.fi/sampo/
    Materiaaleja muun muassa ammatillisen koulutuksen yhteisten tutkinnon osien Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet -osa-alueen toteuttamista varten. Materiaali tukee myös HOKSin jatkuvaa päivittämistä ja opiskelijalle laadittavan urasuunnitelman tekemistä.
  • Noodi
    https://www.noodi.me/
    Kokeellinen työkalu, jolla voit tutkia tulevaisuuksiasi.
  • Me Säätiön datatyökalut
    https://www.mesaatio.fi/data/
    • Syrjäytymisen dynamiikka – missä elämänvaiheissa syrjäytyminen syntyy?
    • Ammatit-työkalu – millaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä tarvitaan?
    • Syrjässä-työkalu – tuoreet tiedot kunnittaisesta työttömyydestä ja nuorten työttömyydestä.
    • Ennustetyökalu – katso, kuinka työttömyys kehittyy eri näkökulmista katsottuna.
    • Tulot ja etuudet -työkalu – miten työtulot ja saadut tulonsiirrot ovat kehittyneet vuodesta 1997?
    • Harrastaminen-työkalu – nuorten harrastukset ja liikuntapaikkojen jakautuminen alueittain.
    • Muuttoliike-työkalu – maan sisäisen muuttoliikkeen kehitys maakuntien ja kuntien välillä vuodesta 1990 alkaen.
  • Compleap
    https://www.compleap.eu/
    CompLeap aims to build a learner-centred ecosystem of digital services and products around skills and competences to better match competence supply and labour market needs, serving individual citizens, employers, decision-makers and, ultimately, the society at large.
  • Tulevaisuusohjaus.fi https://tulevaisuusohjaus.fi/tyokalut/

Työnhaun linkkivinkkejä


Mainokset