Lisävinkkejä erilaisiin ohjaustilanteisiin löydät muista Sujuvat siirtymät -hankkeista. Muun muassa näiden hankkeiden toimintaan tutustuimme Poluttamo-hankkeen aikana:
- AAVA – Avoin väylä ammattiin
Hankkeessa tuotettu Avoimet ammatilliset opinnot -palvelu tarjoaa vaihtoehtoisen ja joustavan tavan hankkia osaamista eri oppilaitosten avointen opintojen tarjontaa hyödyntäen. Opiskelu tapahtuu verkossa itsenäisesti tai opettajan johdolla. - Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
- Lapin tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut
- LOVO – Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut
- NOJAT – Nuorten ohjaus ja auttaminen tulevaisuuteen
- Nopsa – nopea ammatillinen väylä työelämään
- Omasi – Omaa tulevaisuutta etsimässä
- OPPA – Uudet oppimisen arviointitavat ja oppimispolut lukiosta yliopistoon
- Osaaminen ratkaisee
- OSATA – osaamispolkuja tulevaisuuteen
- OSAVA – Osallisuuden vahvistaminen nuorten kasvuympäristöissä ja kasvuyhteisöissä
- OTTO – Osallistuva arki kotoutumisen tukena -Turvapaikanhakijoiden sosiaalista osallisuutta vahvistava esikotoutumisen malli
- SISU – siirtymät sujuviksi
- Sosiaalinen kampus – yksilöllisiä polkuja kohti yhteisöllistä oppimista
- Sujuva opintopolku lukiolaisesta akateemiseksi asiantuntijaksi
- Tekno 24/7
- Tervareitti
- TOP-Oppisopimus
- Vapaaehtoisena oppimassa -kokeiluhanke
- Viisari-hanke
- VisuOPS- Visuaalinen ops ja henkilökohtaiset polut
- Yksilöllisyyttä opintopoluille
- Zoomi – Sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Zoomi-hanke teki kaikkien sujuvien siirtymien hankkeiden puolesta seuraavat kolme aihepiiriin liittyvää selvitystä
- Osallisena opinnoissa. Tutkimus oppijoiden osallisuuden vahvistamisesta ammatillisessa koulutuksessa
- Ammatillisen koulutuksen läpäisyn määrällisen seurannan selvitys lukuvuodelta 2016-2017
- Sujuvuutta siirtymiin – Toisen asteen ammatillisen koulutuksen siirtymä- ja nivelvaiheet
Nuorisobarometri 2017 – Opin polut ja pientareet
- Johdanto
- Ryhmäyttäminen, oman tien löytäminen, vertaisvalmennuksen avulla
- Opiskelijoiden arjen hallintataidot – esimerkkinä “Aikaa opinnoille” -kurssi
- Visuaalisen HOPS/HOKSin käyttö lukio-ohjauksessa
- Oppimisanalytiikan käyttö opintojen tukena
- Digitaaliset ohjauksen välineet
- Multimodaalisen ePortfolion malli (MUePO-malli) – ohjaajan näkökulma
- Siirtymätilanteiden sujuvoittaminen
- Ohjausta tarvitaan myös näihin tilanteisiin
- Ohjauskäytänteitä löydät myös muista sujuvien siirtymien serkushankkeista